For første gang i 18 år skal jeg ikke afgive en decideret beretning.
Fra sommeren 2014 udliciterede bestyrelsen alle mine dommerpåsætterpgaver til DBU Jylland, således at jeg ikke længere havde noget ansættelsesforhold til Aarhus Fodbolddommerklub. Men på generalforsamlingen sidste år var der dog et stort ønske om, at man fortsat gerne ville have en redegørelse om året der er gået. Og så længe jeg har ansvaret for påsætningen af dommerområde Aarhus skal jeg nok lave en statusrapport. Den første får I her – status for sæsonen 2015.
I DBU har jeg lige fået adgang til et nyt IT-værktøj, der kan trække statistik og analyser ud på næsten hvad som helst på dommerområdet. Og det er dette værktøj jeg har brugt til de statistiske oplysningerne og de mange tal, jeg kommer med i denne status.
Opgaver i 2015
2015 har igen været en sæson, hvor alle kampe kunne påsættes dommere. Vejret har artet sig og vi har nu hele 10 kunstgræsbaner i Aarhusområdet. Dette har i høj grad mindsket det kendte Aarhus-problem omkring sæsonstart og sæsonafslutning, hvor banerne ikke må bruges. Den fuldautomatiske dommerpåsætning og de flydende grænser gør fortsat tingene lettere end for år tilbage.
I 2015 har 281 dommere været påsat 11.494 dommeropgaver – 1601 LD-opgaver – 222 udviklinger og 72 vejledninger. Det bliver i alt til 13.389 svarende til 48 opgaver pr. dommer. Dette er et fald på 311 opgaver i forhold til 2014. En enkelt dommer nåede i 2016 op på 186 opgaver.
Aarhus er klart det dommerområde i Jylland med de laveste kørselsomkostninger. I gennemsnit kørte dommerne i Aarhus 26 km t/r til kampene i DBU Jyllands rækker i 2015. Til sammenligning var tallet for hele DBU Jylland 38 km t/r.
Den enkelte dommer fik i gennemsnit ca. 13.000 kr sat ind på kontoen som dommergodtgørelse i 2015. Men 33 dommere havde en årlig godtgørelse på mellem 30 og 40.000 kr.
Den centrale påsætning
For andet år i træk har der været lavet central påsætning af kampene fra S2 til Jyllandsserien, hvor alle kampe i hele Jylland påsættes af en central påsætter. En spørgeskemaundersøgelse har vist en stor og stigende tilfredshed med denne ordning. Så det er en ordning der vil køre videre.
74,8 procent af respondenterne svarede, at de generelt er tilfredse eller meget tilfredse med den centrale påsætning. Året før lå tallet på 67,1 procent.
85,4 procent (mod 80 procent i 2014) er tilfredse eller meget tilfredse med påsætning uden for deres dommerområde
76,3 procent (stigning fra 65,1 procent i 2014) udtrykker tilfredshed med kommunikationen med den centrale dommerpåsætter.
75,5 procent er tilfredse med antallet af kampe, de er påsat; i 2014 lå tallet på 71,6 procent.
Endelig har næsten 85 procent udtrykt tilfredshed med, at de påsættes for en halvsæson ad gangen. Det er en stigning fra 77,5 procent.
Dommerstatus
Igen i år, kan vi konstatere at det fortsat er meget populært at være dommer i vores område. I begyndelsen af marts køres et nyt dommergrundkursus i Tilst med 32 pladser. Dette kursus har allerede inden nytår været overtegnet.
I forvejen er Aarhus klart det område i landet med flest registrerede dommere. Så det er ved at være nogle år siden vi her har haft dommermangel. Helt så godt står det ikke til i vores nabodommerområder, hvilket har medført, at Aarhusdommere har dømt over 2500 kampe i andre dommerområder.
Lige nu er der i Foda registreret 387 aktive dommere mod 345 i 2014. Altså en nettotilgang på 42. I alt er der registreret 43 dommere, der har bestået dommereksamen i 2015 – det svarer til ca. 1/3 af alle nyuddannede i Jylland. Og i Århus har vi også helt klart landets største andel af kvindlige dommere. I alt 26 af landets 81 kvindelige dommere bor i dommerområde Aarhus.
Vi er det dommerområde i landet med den laveste gennemsnitsalder og den laveste alder ved dommerstart. Til gengæld er vi også det dommerområde med mindst gennemsnitlig anciennitet.Gennemsnitsalderen på vores dommere er 39 år – den gennemsnitlige anciennitet er 12 år og den gennemsnitlige alder ved dommerstart er 25 år.
Statistikken viser også, at det ikke er helt forkert, når det bliver sagt, at hver gang en af de ældre dommere stopper, så skal der 3 nye yngre dommere til at erstatte ham. Aldersgruppen over 60 havde i 2015 i gennemsnit 87 opgaver, mens dommere i mellem 20 og 30 kun havde 29 opgaver. I det hele taget kan man se, at de 41% af vores dommere der er over 50 dømmer flere kampe end gennemsnittet.
I Foda kan det ikke ses om man er medlem af en dommerklub. Men holdt op mod Mortens tal på 336 medlemmer så er der 51 dommere, der er uden for dommerklubben.
Dette tal finder jeg umiddelbart meget højt og efter at have gravet lidt i det, så er der i hvert fald 15 potentielle medlemmer, der enten tog dommerkort i november måned eller er flyttet til Århus i vinterperioden.
En anden forklaring på det høje tal på dommere uden medlemskab kan også være, at dommere, der ikke ønsker at dømme mere ikke får meddelt dette til DBU. Noget der kunne underbygge dette er, at af de nuværende 387 dommere er det faktisk kun de 281 af disse, der har været ude at dømme i 2015, dvs kun 73%. I 2014 var vi helt oppe på 87% af de registrerede dommere, der havde været aktive.
Der ligger helt sikkert et arbejde i at finde ud af at få flere af de registrerede til at dømme.
Afbud og udeblivelser
63 gange er en dommer udeblevet fra en kamp.
Af de påsatte opgaver i 2015 blev der meldt afbud til 2.500 svarende til 19% af alle mellem 0 og 8 dage før kampen. 200 af disse var såkaldte kritiske afbud 0-1 dag før kampen – mange af disse har været til dommervagten. Og I skal vide, at netop dommerafbud på dagen meget ofte er vanskelige at løse, meget tidskrævende og stressende!
Denne statistik viser, at hver dommer i gennemsnit på et år har meldt afbud til næsten 9 kampe. Det er ikke godt nok. Disse tal kunne jeg godt ønske, at I selv gjorde en ihærdig indsats for at få reduceret. Få nu løbende ajourført jeres fravær og tilgængelighed enten på DBUnet eller på den nye dommerapp, som kom sidste år!
Alle kan naturligvis have en rigtig god grund til at melde afbud på dagen, men her skal lyde en kraftig opfordring til at lade være med at misbruge denne mulighed.
Det er fra 2016 blevet muligt at trække rapporter ud af systemet, så vi nu nøjagtigt kan se om det er de samme personer, der melder fra i sidste øjeblik, melder afbud til dommervagten eller har mange afbud. Er dette tilfældet vil de pågældende dommere blive kontaktet.
Jeg er også godt klar over, at I kan få aflyst en påsat kamp med meget kort varsel. Det er heller ikke godt nok. Det betyder åbenbart ikke alverden for nogle klubber at ændre en kamp 3 – 4 gange, selvom de får et ændringsgebyr på op til 200 kr pr gang. Også her vil vi forsøge at lave rapporter i 2016, så vi kan få fulgt op på klubber der har særligt mange ændringer inden for 8 dage.
Udviklinger og vejledninger
I Aarhus foretog vores egne 18 udviklere i alt 222 udviklinger – et gennemsnit på 12 pr udvikler. I alt er 108 Aarhusdommere blevet udviklet 284 gange. Kun 170 af disse har været lokale udviklinger. De resterende 114 er udviklinger, der er gået til talenter og divisionsdommere. Hvor der er givet karakter, er gennemsnitskarakteren på 5,2. I alt er der foretaget 72 vejledninger af vores nye dommere. At kun omkring 1/3 af vores dommere er blevet udviklet i 2015 er ikke godt nok. Årsagen er, at vi i Aarhus har alt for få udviklere i forhold til antal dommere. Og jeg har især været træt af, at der ikke har kunnet findes ledige udviklere til flere lokale dommere, som burde have haft udviklinger. Jeg ved, at en håndfuld dommere har tilmeldt sig et udviklerkursus i foråret og håber, det på sigt kan afhjælpe noget af problemet. Derudover er det mit håb, at vi i højere grad kan trække på udviklere fra Djursland og Randers. Fra 2016 bliver alle lokale udviklinger fra S2 til DS bestemt af den regionale udviklergruppe for region 3A.
Også i år vil jeg takke udviklerudvalget, Søren Schack og Michael Eriksen for godt samarbejde.
Fra starten af 2015 blev vi udfordret, da mange ikke bestod de testkrav, der blev krævet for at dømme på S3-niveau og for at virke som LD. Udfordringen blev ikke mindre, da man nu også krævede S3 dommere til at dømme U14 – U15 og U16 drenge Vest samt Kvinde Vest. For at få tingene til at hænge sammen har flere derfor fået opgaver over niveau. Heldigvis lykkedes det i løbet af sæsonen, at få uddannet nye LD og kørt en række ekstra test, så problemet var mindre sidst på sæsonen.
Af samme grund rykkede vi ved sæsonafslutningen 12 nye dommere i S3.
Dommere som ikke bestod testen sidste år kan bevare deres tidligere indplacering, hvis de består testen i år. Og nu er testkravene gjort lettere, så jeg håber også, at se rigtig mange af de frafaldne tilbage.
2015 blev også året, hvor det blev muligt at blive lokal DS-dommer. I Aarhus er Rasmus Hornemann, Rasmus Post og Ulrich Bossow blevet indplaceret i denne række.
I det hele taget vil jeg gøre alle opmærksom på, at det er nu man skal tilmelde sig teorigennemgang, samt evt. fysiske og teoretiske tests på FOKUS.
Ingen kommer ud at dømme, hvis ikke de har deltaget i teorigennemgangen. Er man dommer fra S3 og op efter og består man ikke de obligatoriske tests bliver man automatisk indplaceret i S4.
Indendørs fodbold og futsal
308 gange har 27 af vores 32 indendørs dommere været af sted i indeværende sæson – altså 11 gange i gennemsnit. Det synes jeg er et tilfredsstillende antal gange set i forhold til at de fleste opgaver i indesæsonen ligger inden for en periode på 2 måneder. Og det er en fremgang i forhold til året før.
En af årsagerne hertil er en fortsat vækst i antallet af Futsalopgaver, som vi har måttet have hjælp til fra Djursland og Randers for at få dækket, da vi kun har haft 6 futsaldommere. Men for en uge siden fik vi 9 nye futsaldommere, så vi nu er rustet til næste sæson.
Med kun 308 opgaver kan vi fortsat ikke bare lukke op for nye indedommere. Men der er de seneste år kommet gang i generationsskiftet, således at det ikke primært er dommere på 60+ som dømmer indendørs. Ingen får i dag lov til at dømme længere end til i det år de bliver 70, og i 2015 tog vi 5 nye yngre dommere ind. Gennemsnitsalderen på vores indendørs korps er nu nede på 50 år.
Kommende sæson
De første træningskampe på vores mange kunstgræsbaner er begyndt, og fra weekenden den 13-14. februar starter træningsturneringen i de højeste lokale rækker. Fra marts måned vil der igen være kampe til næsten alle. Jeg påsætter kampe frem til 4. marts efterhånden som de kommer. Herefter starter den normale ugentlig påsætning.med automatisk påsatte kampe
Så endnu en gang: Se nu løbende at få opdateret jeres fravær og tilgængelighed!!
Som noget nyt fra 2016, så er det ikke længere muligt at modtage påsætninger pr brev.
Ændringsjournaler vil fortsat blive udsendt pr mail. Men også mailen har vist sig at kunne svigte. Så det mest sikre er, at I dagligt enten tjekker DBUnet eller jeres kampprogram på appen, som altid passer 100%.
Bliver jeres kamp aflyst mindre end 24 timer før vil I fortsat blive kontaktet telefonisk eller via SMS.
En anden ny ting er, at jeg har afskaffet min telefontid om torsdagen. Den letteste måde at komme i kontakt med mig på er via mail. Har I brug for at snakke med mig, så skriv en mail, hvor I beder mig om at ringe jer op. Undlad venligst at ringe på mit private tlf.nr.
Dommervagten, som starter fredag kl 15:30 og har åben fra kl. 08:30-19:00 i hele weekenden, åbner igen første gang i weekenden 19. februar – 21. februar. Endelig kan DBUJylland også kontaktes i kontorets åbningstid på dommervagtens nummer.
Jeg vil slutte denne status med en stor tak til jer alle for jeres indsats, engagement, forståelse og fleksibilitet i 2015. En særlig stor tak til jer, der er trådt til med sidste øjebliks opgaver. Jeg håber det må fortsætte i den kommende sæson. Som sædvanlig forventer jeg også, at hvis der er noget I er utilfredse med eller I ikke forstår, så henvender I jer.
Endelig endnu en gang meget stor tak til hele bestyrelsen for et rigtig godt samarbejde og meget fin opbakning.
Håber I alle må få en god sæson!