Foreningens 79. generalforsamling blev overværet af 132 medlemmer.

Ad 1) Finn A. Jensen som dirigent
Ad 2) Bestyrelsens beretning
Morten omtalte, som et supplement til den skriftlige beretning, den organisatoriske krise som JFU befinder sig i, og som AFDK ikke ønsker at være en del af. Det har været en kedelig affære med denne sag, som vi gerne havde været foruden. Vi ser i AFDK fremad og håber at den nye bestyrelse i JFU kan få tingene til at fungere. Vi ønsker samarbejde, det tror vi på i AFDK.

AFDK er med 340 medlemmer den største fodbolddommerklub i Danmark – 40 medlemmer større end Fyns Fodbolddommerklub som er næststørste – vi har 100 medlemmer som er under 35 år – laveste gennemsnit gf1for landet 42 år, vi har mange danske og udenlandske studerende – der er et fint miks af mænd og kvinder – unge og ældre, og anden etnisk herkomst end dansk.  Morten mindes en af de unge udenlandske studerende som fortalte en sjov episode, men dog alvorlig, at han var var blevet skubbet til, men det var ikke så slemt, for der var ikke blevet brugt våben, det var almindeligt, der hvor han oprindelig kom fra…

Vi har et meget højt aktivitetsniveau. Der har i 2014 været en aktivitet gennemsnitligt hver 14 dag. Det er fællesskabet der tæller, uanset om det er unge eller gamle der mødes med venskaber på tværs. Det er derfor vi er her i klubben, der er plads til alle og der er mange glade medlemmer. Vi har en velfungerende klub, og det er vi glade og stolte af.

Vi har i dag 20 kvindelige dommere, det giver et andet indtryk når vi samles til møder, gymnastik, mm. og stemningen er mere afdæmpet. Videoen ”Projekt kvindelig dommer” blev vist – alle har fornøjelse af kvinder, som kan tackle igennem uden for meget mandehørm, det skal der dog også være plads til. Vi har en ambition om at vi når 40 kvindelige dommere inden for det næste år. Vi så klippet ”De første i verden” som var det første stævne i verden, som blev afviklet med kun kvindelige dommere, Dan Weller er formand for projekt kvindelige dommere i DBU-Jylland.

Der blev sagt farvel til kamppåsætter Peter Hammer i AFDK-regi. Peter blev ansat hos DBU-Jylland som dommerpåsætter. Det betyder ikke det store for AFDK, men Peter har fået det lettere, han har kun en arbejdsgiver, og vi får samme serviceniveau som før, og vi sparer penge ved det.

Vi har i år haft ca. 50 oprykninger af vore unge dommere, sådan skal det gerne blive ved med at være, vi bruger mange penge på vore talenter, tak til Søren og Michael for det store arbejde der udføres, ikke mange mærkede nogen af de bump som den organisatoriske krise medførte. Stort tillykke til de af jer, der er rykket op.

Vi arbejder med analyser, for at være ajour med hvad medlemmerne mener og ønsker. Det er et meget vigtigt redskab at arbejde med, for at være i trit med medlemmerne.  Vi vil rigtig gerne høre hvad medlemmerne mener. Når vi har 340 medlemmer kan det være svært at vide, hvad alle ønsker, men takket være Allan kan vi hurtigt gennemføre en undersøgelse, og forhøre om de indsatsområder som bestyrelsen arbejder med er i harmoni med medlemmerne. Det gøres meget på FB, men også via spørgeskemaer som sendes ud. Herved får vi hurtigt et overblik over medlemmernes tanker og ønsker. Vi har 230 som er medlem af vores Facebook gruppe, de 200 er medlem af AFDK. 94% af dommerne i Jylland er glade for at dømme.

Samarbejdet er i fokus JFU – DFU – DBU – AFDKgf5
Vi stillede allerede sidste år spørgsmålstegn ved, om vi fortsat skal have et medlemskab af JFU. Vi betaler knap 28.000 kr. i kontingent om året, dvs. vi er en stor bidragyder når vi er så mange dommere, derfor ønsker vi også at få noget igen. Det er vigtigt at vi i dette samarbejde får noget igen.
DFU har vist med den tøjpakke som er indgået at de giver os noget.
DBU giver noget igen ved at de betaler for Peter Hammers løn, derved sparer AFDK penge. AFDK har i dag mere end 15 medlemmer som sidder i forskellige udvalg hos DBU – Jylland, derfor har vi meget indflydelse. DBU er en vigtig samarbejdspartner for os for at vi kan nå de resultater, som vi gerne vil. Derved kan vi gøre det bedst muligt for vore dommere her i AFDK uanset om man er bredde- talent- eller elitedommer. Vi vil arbejde for at skabe det bedst mulige for medlemmerne. Derfor er samarbejde et fokuspunkt og det vil det også være i 2015.
Vi har indbudt DFU til forhandling for at høre, om vi kan blive optaget direkte under DFU, for som det er i dag, hvis vi melder os ud af JFU, melder vi os også ud af DFU. Det synes jeg personligt ikke, at vi skal. Vi har  lovet både JFU og DFU at vi ser tiden an, de har et år til at bevise deres værd overfor os. Vi vil se det medlemskab som vi har er frodigt, og at de kriser og konflikter som vi også har været en del af, at de forsvinder og at man forstår at samarbejde. Vi er ikke altid enige med DBU – Jylland eller DFU, men vi tror at når man samarbejder og søger indflydelse, så gør vi det til gavn for medlemmerne og vores klub.

Det er dejligt med en fælles tøjaftale fra DFU. De har selv taget 250.000,00 kr. af kassen, for at få aftalen, der i alt har en værdi af knap 800.000,00 kr. Alle medlemmer får et gratis sæt tøj, og de medlemmer der ikke dømmer får en poloshirt. Det er den del som DFU arbejder mest med i år, derudover er DFU kommunikationsmæssigt ude på facebook, twitter, de skrevne medier og de havde live – chat i forbindelse med udvalgte kampe både under VM og CL hvor de forklarer, hvorfor dommeren dømmer, som han gør. De kører en quiz, hvor man kan blive årets bedste fodbolddommer i Danmark. Ingen dommere er forpligtet til at skifte til Diadora, hvis man lige har købt Adidas, og alle har det samme tøj i en trio opgave, så skal man ikke skifte til Diadora. Det eneste sted man skal spille i Diadora er i DS kampe, her skal man købe to ekstra farver.

Herefter kørte en video hvor DFU formand Per Buttenschøn forklarede tøjaftalen.

2020 vision i AFDK

For at se hvor klubben befinder sig om 5 år i 2020, skal vi have udarbejdet en plan. Det er svært med 340 medlemmer at vide, hvad man vil, derfor vil vi her i foråret sende invitationer ud, og invitere medlemmerne tilgf9 dialog, om hvad vi i fællesskab vil med klubben. Vi er nødt til at have en plan, så vi ved hvad vi skal arbejde med frem mod 2020. Det her er ikke bestyrelsens klub, det er vores klub, og vores allesammens ansvar, vi har været glade for at stå i spidsen i nogle år for at få nogle gode resultater.

Morten benyttede til slut lejligheden til at takke bestyrelsen, Peter Hammer, ledergruppen, seniorklubben, ungdomsklubben, kvindeudvalget, eliteudvalget, talentudvalget, udviklerudvalget, rejseudvalget, festudvalget, Aarhus Firmasport, JFU, DFU og DBU – Jylland – tusind tak til alle for deres bidrag igennem året.

Herefter var der en meget kort debat om beretningen (se videoklippet på Facebook)…

Det var spørgsmålet igen om JFU og bestyrelsesmedlemmernes ansvarsområder som blev belyst..
Intet dramatisk i det – herefter blev beretningen enstemmigt godkendt…

Ad 3) Kamppåsætterens beretning

Dommerpåsætterens beretning 2015

Så er det igen blevet tid til aflægge beretning for året der gik. Dette er min 17. af slagsen

Som 18 årig når man en skælsættende alder, og det er også hvad jeg oplever efter 18 år på posten som dommerpåsætter. Fra august ophørte mit ansættelsesforhold til Aarhus Fodbolddommerklub. Dommerklubben udliciterede dommerpåsætningen af sine øvrige opgaver til DBU, således at jeg nu kun havde DBU som arbejdsgiver. Samtidig fik jeg muligheden for at gå all-in med mit arbejde som dommerpåsætter, da DBU-Jylland kunne tilbyde mig et fast job på ¾-tid. Dette passede mig fantastisk godt, da jeg i forvejen syslede med at gå på pension fra mit lærerjob. Som tillægsgevinst fik jeg bl.a. også dommerpåsætningen for dommerområderne Randers og Djursland samt den centrale påsætning af dommere i hele Jylland fra S2H-HDS.

Dette skifte skal bestyrelsen have stor credit for. Uden dennes 100% opbakning og gode relationer til DBU, tror jeg ikke, vi var nået dertil i dag. Samtidig er jeg utrolig glad for stadig at have den konsulentagtige tilknytning til bestyrelsen, som jeg herefter har fået. Selvom der blev holdt en flot officiel afskedsreception for mig, så tror jeg egentlig ikke den enkelte dommer har mærket den store forskel på før og efter den 1. august. Tingene har fungeret og kørt på stort set samme måde, og det er stadigvæk mig, der er kontaktpersonen, når det handler om dommerpåsætningen. Jeg vil gerne udbringe en stor tak til alle jer, der var mødt til denne reception.

I dag har jeg fået ansvaret for dommerpåsætning af 548 dommere og godt 20.000 kampe på et år.  Det er en utrolig udvikling vi har været igennem i de 18 år jeg har været dommerpåsætter.  Jeg søgte jobbet, fordi jeg syntes det var træls og oldnordisk, at man skulle ringe til sin dommerpåsætter for at få tildelt kampe. Hvad der er brugt af spildtid på at sidde i kø for at komme igennem er enorm. Jeg fik lavet et system, så kampene nu kunne sendes ud pr post.  Men med et fuldtidsjob ved siden af dommerpåsætningen, skulle opgaven vise sig noget nær uoverkommelig for én mand alene. Dette indså den siddende bestyrelse og der blev lavet en stilling som kampfordelerassistent. Dette fungerede knap 5 år indtil 2005. Først med Gunner Christensen og siden med Tommy Norman. Og selv om det hjalp på arbejdspresset er jeg sikker på, at de begge kan se tilbage på stressede situationer fra 10 timers ugentlig telefontid og husker, hvordan det var kl. 2 om natten at skulle trykke, pakke og sætte frimærker på over 200 breve for at de kunne komme med frapeter_hamgf1 postdistributionscenteret i Lystrup inden kl. 4 om morgenen, så dommerne kunne nå at få deres kampe. I 2006 kommer påsætningen under DBU og kommer til at foregå i deres system Foda. Dette letter i den grad mit arbejde. De fleste kampe ligger i systemet i forvejen og skal ikke oprettes som tidligere. Godt 75% af dommerne får nu kampene og ændringer pr. mail. Telefontiden ændres til 4 timer pr. uge. Der er ikke længere behov for en assistent. Foda og DBU’s it-systemer bliver i de kommende år til stadighed optimeret og forbedret. Klubberne kan nu selv gå ind og lave ændringer på kampene. Dommerne får DBUnet og kan selv ajourføre fravær og tilgængelighed og efterhånden har mere end 95% af dommerne en mail. I 2012 kommer den fuldautomatiske dommerpåsætning. Man kan nu blive tildelt kampe uden for ens dommerklubområde. Dommerpåsætningen bliver i større grad kontrol end manuel påsætning.  Og i 2015 kommer der sandsynligvis en app til smartphones, der skal gøre livet endnu lettere. Her vil man bl.a. få notifikationer, nogle timer før man skal ud at dømme eller når der kommer ændringer i ens kampprogram. Lidt længere ude i fremtiden tror og håber jeg, at man ud fra nogle klare og givne retningslinier og restriktioner i et vist omfang vil kunne give dommerne mulighed for selv at vælge deres kampe. Det er en udvikling der har villet noget.

Skal vi se tilbage på sæsonen 2014 har det på trods af turbulens på det politiske plan været en god sæson. Alle kampe er igen i år blevet påsat dommere. Det stigende antal kunstgræsbaner har afhjulpet meget af det kaos, der ofte har været omkring turneringsstart og afslutning i november, hvor der ikke længere må spilles på græs i Aarhus. Det skal også siges, at vi i 2014 i høj grad har været begunstiget af godt vejr og perfekte fodboldbaner. Og så har det ikke gjort det lettere at få armene ned over, at det faktisk er blevet utrolig populært at være dommer i vores område, så vi fortsat har dommere nok. Kampantallet i Aarhusområdet har i min tid stort set ligget fast på omkring 12.000 opgaver, hvilket osse er tilfældet i år. Helt nøjagtig 11.863. Vi har i dommerområde Aarhus i 2014 præcis haft 300 dommere ude at dømme. Med den fuldautomatiske dommerpåsætning hvor man også kommer uden for egne områder har det gjort, at omkring 800 af de 12.000 opgaver er varetaget af udenbys dommere. Til gengæld har Aarhusdommere været afsted til knap 2500 opgaver uden for Aarhus. Sammenlagt betyder det at Aarhusdommerne i alt i 2014 har haft 13.700 opgaver eller ca. 45 opgaver pr dommer. Sammenligner man antallet af registrerede dommere har vi 345 dommere registreret i Foda under dommerområde Aarhus. Helt nøjagtigt det samme antal som vi havde for et år siden.  Af disse 345 er 41 nye dommere eller tilflyttere i 2014. Så vi har altså osse mistet 41 dommere. I vores naboområder er dommermanglen desværre lidt mere udpræget. Dette er bl.a. en væsentlig forklaring på, hvorfor der kun kommer 1 udenbys dommer ind i vores område for hver gang vi sender 3 uden for. Når vi skal lappe huller i naboområderne betyder det fortsat at enkelte bliver udsat for rovdrift med to senior eller triokampe på de travleste dage. Men det er ikke noget sammenlignet med år tilbage.

2014 blev også sæsonen, hvor vi startede på at lave central påsætning af dommere i samtlige kampe i Jylland fra S2-JSH. Det betød at de fleste af disse kampe blev påsat for et ½ år ad gangen. Selv om der hele tiden forekommer ændringer har de fleste tilbagemeldinger fra dommerne været positive. Den centrale påsætningen har vi valgt at fortsætte med i 2015 med enkle justeringer. For jer der bliver omfattet af denne er det vigtigt at I har alt kendt fravær ajourført senest 15. marts

Selv om der politisk og organisatorisk har været problemer på udviklerområdet, er det alligevel i samarbejde Søren Schack og Michael Eriksen lykkedes at få lavet knap 200 lokale udviklinger. Det var vigtigt for os, at uoverensstemmelserne ikke kom til at ramme dommerne så vi har kunnet lave de nødvendige oprykninger. Mange har gjort det rigtigt fint. På nuværende tidspunkt er 7 dommere fra projekt 100 dommere allerede rykket i serie 2 og to af vores piger er kommet i serie 3. Tak for et godt samarbejde til Søren og Michael samt til hele udviklerudvalget.

Det ser ud til, at der nu er kommet ro på tingene og det bliver spændende at få en ny talentdommerstruktur på plads i 2015.gf12

På indendørsområdet synes jeg også, at der i 2014 er sket noget. Således ser det ud til, at der endelig er kommet mere gang i Futsal. En stigning på på 12% har gjort, at vores kun 6 futsaldommere har haft et næsten passende antal opgaver og næsten udelukkende har dømt futsal. Dette har betydet, at der herved er blevet flere opgaver til de øvrige indendørs dommere. Antallet af indendørs dommere er på 37 næsten dobbelt så mange som for 3 år siden. Og også her ser det ud til at der er ved at komme gang i generationsskiftet. Men desværre er vi fortsat begrænset af antallet af opgaver, da der er lukket for indendørs fodbold i de fleste haller i Århus. Så der kan ikke bare gives los til alle der har lyst til at dømme. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at vi fik gang i op til 5 nye futsaldommere.

Der er i 2014 sket en markant ændring med afbud til kampe på selve dagen. Dette har for os dommerpåsættere, DBU-Jylland og dommervagten været et kraftigt stigende problem. Faktisk snakker vi om en stigning på flere hundrede procent på 3 år. Og I skal vide, at netop dommerafbud på dagen ofte er meget vanskelige at løse, meget tidskrævende og stressende. Og det kan jo ikke passe at folk er mere syge eller skadede end for 3 år siden? En af årsagerne er måske, at det er mere uforpligtende at ringe til et kontor eller en dommervagt end til en Peter Hammer, som man kender. Afbud og udeblivelser fra dommere bliver registreret i Foda og jeg kan til enhver tid gå ind og se hvor mange gange hver enkelt af jer har meldt fra til påsatte opgaver. Her kan vi desværre ikke se om det er afbud på dagen. Derfor har vi bedt DBU-it om at få lavet en afbudskategori, der hedder afbud på dagen eller til dommervagten. Herved vil vi kunne se om det er de samme personer, der benytter sig af sidste øjebliks afbud. Alle kan naturligvis have en rigtig god grund til at melde afbud på dagen, men her skal lyde en kraftig opfordring til at lade være med at misbruge denne mulighed. Samtidig vil det også kunne lette opgaven med at finde en erstatning, hvis alle husker, at ajourføre deres fravær også i en igangværende påsætningsperiode på dage, hvor man ikke har fået kampe.

Tingene er blevet lettere og af samme grund er fleksibiliteten større. Ændringer kan derfor ske med kort varsel. Aflysninger og ændringer af kampe fra klubberne er stadig mange og disse bliver ofte accepteret selv om der er påsat dommer.  Over 25% af alle kampe bliver fortsat aflyst eller ændret. Primært i de laveste rækker. Kommunikationen via mail, DBUnet, SMS, Facebook og nyhedsbreve fungerer efterhånden så godt, at der ofte slet ingen henvendelser er i telefontiden. De fleste har tilsyneladende forstået, at man skal tjekke mindst en gang i døgnet og hele tiden huske at have afbud og tilgængelighed på plads. Det er mit indtryk at virkelig mange bruger DBUnet rigtig flittigt. Både til at se egne og andres kampe og til at føre afbud og tilgængelighed. DBUnet passer og er altid 100% opdateret. Så er en kamp I har fået på mail fjernet fra DBUnet, så er kampen væk. Bliver jeres kamp aflyst mindre end 24 timer før vil I fortsat blive kontaktet telefonisk eller via SMS. Der vil fortsat være telefontid torsdag fra 16:30-17:00. Dommervagten, som åbner fredag kl 15:00 og har åben i dagtimerne fra kl. 08:30 i hele weekenden. (Første gang i weekenden 27. februar -1. marts).  Endelig kan DBU Jylland også kontaktes i kontorets åbningstid.gf10

Til dem der skulle have glemt det. Torsdag påsættes dommere og kampe, der skal påsættes manuelt. Så sørg derfor for at afbud og tilgængelighed er opdateret inden da. Natten til fredag foretages den fuldautomatiske dommerpåsætning. Indtil mandag kl. 14 foretager dommerpåsætterne tilretninger. I vil på DBUnet kunne se alt hvad der sker, men skal være klar over at der kan ske væsentlige ændringer indtil mandag kl. 14. Der vil ikke blive udsendt ændringsjournaler på de autopåsatte kampe før mandag.

Der er kommet gang i de første kampe. Jeg påsætter kampe frem til 06. marts efterhånden som de kommer. Herefter starter den normale ugentlige påsætning med automatisk påsatte kampe Så endnu en gang: Se nu at få opdateret jeres afbud og tilgængelighed.

Sædvanen vil jeg slutte denne beretning med at udbringe en stor tak til jer alle for jeres store indsats, engagement, forståelse og fleksibilitet. Jeg håber det må fortsætte i den kommende sæson. Ligeledes håber og forventer jeg igen igen, at hvis der er noget I er utilfredse med eller I ikke forstår, at I henvender jer.

Også endnu en gang meget stor tak til hele bestyrelsen for et rigtig godt samarbejde og meget fin opbakning. Håber dette kan fortsætte mange år endnu.

God sæson – /Peter Hammer

Ad 4) Regnskabet

Årets resultat blev et minus på 19.504 – indtægterne var på 738.108 og udgifterne på 754.612, men var næsten 30.000 kr. bedre end budgetteret. Intet dramatisk i det, AFDK har en solid egenkapital på godt 590.000 kr.  Regnskabet blev enstemmigt godkendt.

Ad 5) Der blev givet mulighed for at lave et såkaldt passivt kontingent som fremadrettet vil være ca. det halve af aktiv normal kontingent.

Ad 6) En række forslag til ændringer af vedtægterne blev debatteret og nogen vedtaget andre forkastet.

Ad 7) Der var genvalg til formand Morten Rask Thomsen, best. medlem Allan Falch og suppl. Aage Kjærsgaard. Revisor Jakob Kehlet blev genvalgt, og til den i særdeleshed meget ansvarsfulde post som revisorsuppleant modtog Chris Johansen valg.

Ad 8) Evt.. ikke noget….

Således oplevet Poul Holst Jensen